Direktlänk till inlägg 13 februari 2009

Att komma igång med scrapbooking

Av Angelica - 13 februari 2009 09:32


Jag tycker nog att det första albumet jag gjorde var det roligaste.Men det kändes som att jag behövde väldigt mycket olika grejer för att få det bra.Men egentligen behöver man inte så värst mycket olika saker och det behöver inte kosta allt för mycket..


Börja med att välja ut vilka bilder du vill att albumet ska innehålla.Jag föredrar att använda mig av kort som har ett samband i ett album, t ex från en semester, en högtid eller kort med en speciell peron.Men det är ju helt upp till var och en,man kan såklart blanda kort från olika tillfällen hej vilt om man vill det.=)


För att sedan komma igång med scrappandet behöver du följande material:


* Ett scrapbookingalbum - Det bästa är att köpa ett album som är avsett för scrapbooking.I dessa album kan du nämligen ta ut papprena vilket gör det btydligt lättare att arbeta med. Och man kan göra det mycket finare än om man har ett album där sidorna inte går att ta ut eftersom kanten hela tiden är ivägen då..

Scrapbooking album finns i massa olika varianter och prisklasser.De finns även i olika storlekar.Det är bara att vraka och välja vilket man gillar=P


Exempel på scrapbookingalbum

* Skärmatta + skärkniv + linjal - Istället för att använda sax för att förminska,ändra form etc. på korten och papprena är det mycket bättre att använda sig av en skärkniv.Du får då betydligt rakare kanter,det syns verkligen skillnad! Skärmattan har du som underlägg när du skär med kniven för att inte förstöra bordet.Det går även bra att bara använada sig av någon träskiva elelr så som underlägg. Linjalen underlättar för dig att få raka kanter.Dessa tre verktyg är verkligen högt värderade,de hjälper dig en massa att få det snyggt!



*  Papper - För att kunna få variation på hur sidorna ser ut kan det vara bra att ha laddat upp med lite olika papper.Det finns verkligen hur mycket som helst att välja på när det gäller papper!


*  Dubbelhäftande tejpbitar - Dessa används istället för lim för att sätta fats kort och annat om så önskas.Personligen tycker jag att de är guld värda.De är lätta att jobba med och sitter bra.Dessutom slipper man risken att det blir bubbligt som det kan bli av lim.

* Dekorationer - Dekorationer finns i massa olika varianter så det är bara att välja vad som passar din smak och tycke.Exempel på dekorationer kan vara blommor,knappar, glitter, border,fotohörn,hjärtan,stjärnor osv. Det finns verkligen inga gränser här..Jag tycker även att det kan vara roligt att kolla i tidningar om man hittar någon bild som ser frän ut och använda sig av denna, tex en mun,ett par solglasögon...Ja,det man hittar helt enkelt=)


* Lim - Trots att jag helgade de dubbelhäftande tejpbitarna kan det även vara bra att ha lim.Till vissa saker är lim bättre.Men detta märker man=)


* Sax - Även sax kan vara bra att ha för att klippa olika saker som inte går att skära, t ex om du vill ha något runt, då är inte skärkniven ett så bra verktyg att ta till.


* Pennor - Blyertspenna kan vara bra att ha som hjälp till att markera olika saker, t ex om du vill klippa ut en bakgrund ur ett papper som ska vara 5*6cm, då kan det vara bra att markera kanterna innan du börjar klippa eller skära. Det är även trevligt att använda sig av färgpennor för att dekorera albumet, t ex om du vill skriva något till en bild.


Detta är vad jag skulle satsa på för att komma igång med scrapbooking.Du kan hitta dessa saker i olika butiker som säljer material för pyssel.Panduro brukar ha bra grejer för scrapbooking.Det finns ju även butiker som enbart säljer scrapbookingsaker, i Åmål finns det två och båda har ett väldigt bra utbud.Det som är bra med dessa butiker är att de säljer saker som är syrafria vilket är bra för kortens hållbarhet.Dessutom finns det massa butiker på internet som säljer scrapbookingmaterial. På internet finns även otroligt mycket insperation.Sök bara på "scrapbooking" på Google och det kommer upp massa länkar.Så att hitta material är inga problem.Sedan gäller det bara att vara kreativ=P


Jag vet inte om jag fått med allt man behöver veta.Är det något ni funderar över att det bara att skriva mig någon rad så ska jag svara på frågorna.=)


Lycka till!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Angelica - 21 februari 2009 23:36

Snart blir det sängen men tänkte slänga iväg ett inlägg innan..=)   Denna helgen har verkligen vart väldigt lugn.Igår hade jag inte barnen alls mycket..Sedan blev det tjejmys på kvällen=) Åkte till Flims och hade filmkväll med Anette och Elin.Mycket ...

Av Angelica - 18 februari 2009 12:49

då var middagen avklarad då=p Blev lite enkelt med spagetti och köttfärssås..Tillbringade typ hela morgonen & förmiddagen i köket igår med bakning och matlagning så idag fick det bli nått lätt för jag kände inte för en så lång köksvistelse idag=) Men...

Av Angelica - 18 februari 2009 10:12

Igår var det världens snöoväder här så nu är verkligen allting vitt..Det bara vräkte ner snö heeela dagen..Men idag är det soligt och härligt igen;p   Igår var det även Fasnacht i Ems=D Det var en slags karneval som gick genom staden.Samuel gick med ...

Av Angelica - 12 februari 2009 19:33

Härom dagen kollade jag på ett One Tree Hill - avsnitt där Lucas frågade vad det var som gjorde livet värt att leva.Som ett alternativ gav han "är det den vi väljer att älska?". Så jag började fundera på detta..Är det så att vi väljer vem vi ska älsk...

Av Angelica - 10 februari 2009 17:34

Även idag har det blivit lite stök med mitt scrapbookingalbum..Håller som sagt på att göra ett med bilder från när jag och fyra tjejkompisar var i Italien sommaren 2007=) Det är verkligen roligt att grejja med dessa bilderna,många roliga minnen;D  ...

Presentation

Omröstning

Vad finns i din godisskål om du själv får välja?
 Choklad,choklad och åter choklda
 Massa lakrits
 Bara surt
 En blandning av allt möjligt
 Kolor, sega råttor och rallybilar
 Hemmagjord konfektyr
 Den är helst tom...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6 7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards